Lief zijn voor jezelf: tips met voorbeelden

Hoi allemaal! In deze blog schrijf ik een stukje over mijn persoonlijke ervaring rondom het onderwerp ‘lief zijn voor jezelf’. Ik vertel in deze blog welke tips ik heb voor meer zelfcompassie en heb een aantal persoonlijke voorbeeldjes hierbij.

Lief zijn voor jezelf, ik merk bij mezelf dat ik dit nogal een lastig onderwerp vind. Want aan één kant vind ik mijzelf een erg zorgzaam persoon en houd ik er graag van om mensen te helpen. Dit is ook onder andere de reden dat ik de opleiding hbo-verpleegkunde ben gaan doen. Ik haal bijvoorbeeld echt voldoening uit het feit dat ik iets voor vriendinnen kan betekenen. Laatst had ik nog een gesprek met een vriendinnetje over hoe druk ze het had door haar studie en alle taken die ze daarbij op zichzelf had genomen. Doordat ze (te) veel aan anderen dacht had ze veel stress. Nadat ik naar haar had geluisterd en we hierover hadden gesproken, was de conclusie dat ze best wel wat liever voor haarzelf mag zijn en ze haarzelf wat meer op de eerste plaats mag zetten. Maar het gekke is, tegen mijzelf zou ik dit nooit zeggen. Ik ben heel erg hard voor mijzelf en vind dat ik steeds door moet gaan of niet moet zeuren. En werkt dit? Nee haha eigenlijk niet zo goed. Het is best tegenstrijdig dat ik bij een vriendin denk “oh meid, wees niet zo streng voor jezelf” en bij mijzelf dus niet.

Waar ik denk dat dit bij mij vandaan komt

Ik denk dat dit wegkomt uit mijn jeugd. Toen was nog niet vastgesteld dat ik autisme had. Ik liep vroeger op sociaal vlak vaak tegen problemen aan. Zo kwam ik bijvoorbeeld in de eerste jaren van de middelbare school niet goed mee in de klas op sociaal gebied. Ik was erg leergierig en reageerde soms anders dan de norm. Helaas ben ik in die tijd dan ook gepest. Daarnaast leek het alsof ik met veel dingen veel meer moeite had dan de rest van de wereld. Ik kon er alleen de vinger niet op leggen. Ook voelde ik mij erg onbegrepen als ik het wilde uitleggen aan een ander. Hierdoor kreeg ik het idee dat ik mij aanstelde en gewoon door moest gaan en iets harder mijn best moest doen. Ik werd om te kunnen ‘overleven’ erg streng voor mijzelf. Dit heeft zijn voordelen en nadelen. Het voordeel is dat ik veel heb bereikt en hierdoor sta waar ik nu sta. Het nadeel is echter dat de hoge zelfkritiek zorgt voor veel sombere stemmingen en oververmoeidheid.

Zelfcompassie kun je leren

Daarom ben ik aan het oefenen hoe ik liever voor mijzelf kan zijn. Er zijn een paar tips die ik heb geprobeerd. Ik zal eerst opschrijven welke tips dat zijn en waarom het kan helpen. Daarna schrijf ik een persoonlijk voorbeeld.

Tip 1:  Geef jezelf wat vaker een compliment. Door jezelf wat vaker een compliment te geven geef je aandacht aan het positieve. Alles wat je aandacht geeft groeit. Het gewenste effect is ook dat je je hierdoor blijer en energieker gaat voelen.

Ik schrijf al een tijdje in een app elke avond op wat ik op de dag voor positieve ervaring heb gehad. Eerst schrijf ik op wat de ervaring is, daarna schrijf ik op wat dit zegt over mij. Dit kan bijvoorbeeld iets zijn waar je goed in bent, tevreden over bent of trots op bent. Ik was laatst bijvoorbeeld trots op het feit dat ik bij mijn docent had aangegeven dat ik moeite had met een opdracht. Ik had haar een mailtje gestuurd dat ik niet wist hoe ik moest beginnen met het voorbereiden. Daarna had de docent voorgesteld om hierover kort te videobellen. Dit heeft mij enorm geholpen. Dit zegt dus over mij dat ik om hulp durf te vragen en naar oplossingen zoek. Door dit op te schrijven zie ik welke positieve eigenschappen ik bezit. Ik denk dat dit mij echt helpt om positiever naar mijzelf te kijken.

Tip 2: Stop vandaag eens met ‘moeten’. Door de lat heel hoog te leggen krijg je meer gedaan, maar het levert ook meer spanning en stress op. Door te letten op wat je allemaal nog ‘moet’ doen, kan je een vol hoofd krijgen wat voor een gevoel van minder vrijetijd en oververmoeidheid kan zorgen.

In mijn hoofd moet ik ook enorm veel van mijzelf. Ik wil graag door gaan en het liefst alles 100% perfect doen. Niet haalbaar natuurlijk. Op een dag dat ik erg moe was, oefende ik met het milder voor mijzelf zijn. Ik had op desbetreffende dag gepland dat ik nog naar de winkel moest, mijn kledingkast moest opruimen, een verslag moest schrijven en in de avond zou ik nog oppassen. Mijn hoofd stond hier echter totaal niet naar door de vermoeidheid. Ik had die dag twee keuzes. Ik kon die dag toch al die taken ‘moeten’ van mijzelf en daarna enorm balen dat het uiteindelijk niet is gelukt. Of ik kon bedenken: oké, dan maar niet een verslag schrijven en mijn kleding opruimen. Het is wel belangrijk maar ik weet dat het vandaag toch niet gaat lukken. Dus wil ik lief voor mijzelf zijn en kies ik om dat nu los te laten. Deze dag had ik vrij weinig gedaan en dat had ik ook nodig. Door bewust te kiezen dat het niet hoefde, zat ik niet te balen dat het niet lukte. Hierdoor was ik ook positiever de dag doorgekomen.

Tip 3: Probeer te luisteren naar je lichaam. Door te luisteren naar je lijf creëer je een gezonde balans tussen lichaam en geest.

Hierboven gaf ik al als voorbeeldje dat ik erg vermoeid was op die dag. Daarom had ik gekozen om rustig aan te doen. Dit is een voorbeeld van een signaal van mijn lichaam dat ik dat nodig had. Een ander voorbeeld is dat ik een dag erg veel zin had in chocolade. Zelf vind ik het lastig om op het gebied voeding ook lief te zijn voor mijzelf. Ik ben soms nog al hard voor mijzelf en gun mijzelf dan geen ‘ongezonde’ voedingsproducten. Ik houd erg van gezonde voeding en sporten. Daar is niks mis mee! Maar ik weet dat ik hier soms in kan doorslaan. En dát is erg jammer, want hierdoor mis je veel plezier in het leven. Daarom had ik bewust gekozen om wél te kiezen voor de chocolade. Want daar had ik op dat moment zin in en daar werd ik gelukkig van.

Tot slot, lief zijn voor jezelf is natuurlijk een ruim begrip. Je kan op veel meer manieren lief zijn voor jezelf. Denk bijvoorbeeld aan vaker ‘nee’ zeggen, jezelf verassen met dingen, een relax dagje nemen, jezelf omring met fijne dingen en door goed te zorgen voor je lijf.

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan deze blog 🙂

 

Lieve groetjes,
Michelle

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Dit artikel delen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer artikelen