Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Mijn eerste ervaringen met de middelbare school

 

In 1 van mijn vorige blogs heb ik jullie meegenomen in een herinnering uit groep 8. In dit jaar hadden de leerkrachten het vermoede dat ik weleens hoogbegaafd zou kunnen zijn. Uit mijn toetsen bleek dat ik ook goed genoeg scoorde om naar het VWO te gaan. Over mijn ervaringen tijdens het adviesgesprek, de bezoeken aan de middelbare scholen en mijn eerste maanden op de middelbare school zal ik in deze blog gaan vertellen.

Adviesgesprek

In groep acht is er eerst een adviesgesprek. In dit gesprek is het aan de leerkracht om een advies uit te brengen over het niveau dat je zou kunnen gaan doen op de middelbare school. De adviesgesprekken over naar welk niveau je ging, werd in je eigen thuissituatie gevoerd. De leerkracht kwam dus bij ons thuis. Dit vond ik als meisje van 12 natuurlijk ontzettend spannend. De leerkracht kwam eigenlijk snel door de bocht dat ik wel naar het VWO zou kunnen gaan. Zeker omdat ik zo goed presteerde in de plusklas en de ontdekkersgroep. Daarnaast waren mijn scores er ook naar om naar het VWO te gaan. Ik was zo trots als een pauw op mijn advies, maar als ik wist wat er komen zou… dan had ik denk ik heel anders gereageerd.

Open dagen bezoeken

Net zoals iedere andere groep 8 leerling, ging ik samen met mijn ouders naar de open dagen van middelbare scholen. De eerste school die ik bezocht was een gymnasium. Ik voelde mij er wel heel erg goed en daarnaast ging een medeleerling uit de ontdekkersgroep er ook heen. Mijn moeder gaf aan het eigenlijk niet te zien zitten dat ik naar die school toe ging, maar omdat ik mij er zo goed voelde mocht ik er toch heen. Ik ben ook nog naar een andere middelbare school geweest om toch nog de sfeer van andere scholen te proeven. Dit was een zeer grote school en ik vond het eigenlijk maar niks, want ik had mijn keuze toch al lang gemaakt.

Mijn eerste maanden op het VWO

Ik begon vol goede moed aan de middelbare school. Ik had veel plezier met de meiden uit mijn klas en had het er goed naar mijn zin. Algauw werd ik vaak ziek en was ik bijna niet meer op school. Ik probeerde alles zo goed mogelijk bij te houden en dat lukte redelijk. Ondanks dat, haalde ik eigenlijk nauwelijks tot geen voldoendes. Op een of andere manier lukte die voldoendes halen mij echt niet. De onzekerheid begon toen ook wel toe te slaan. Wat deed ik nu verkeerd? Ik maakte mijn huiswerk en leerde voor mijn toetsen.

Tijdens het eerste oudergesprek mocht je als leerling niet mee. Mijn moeder kreeg op dat moment van mijn mentor te horen dat ik niet geschikt was voor die school en dat ik mij eigenlijk beter kon uitschrijven. Hier waren de leerjaarcoördinator en mijn ouders het absoluut niet mee eens. Er werd van alles voor mij geregeld van bijles tot uitstel van toetsen, maar ik had de handdoek na het horen van de tekst van mijn mentor allang in de ring gegooid. Ik heb toen zelf besloten dat ik toch naar een andere middelbare school wilde. Na de kerstvakantie ging ik starten op de grote middelbare school in de havo/vwo groep.

Mijn tijd op de havo

Ik kwam gelukkig in een klas terecht waar ik al wat leerlingen kende. Hierdoor had ik snel vriendschappen gesloten en was ik niet alleen. Ik had een hoop leerstof gemist en dit was ook hier weer te merken in mijn resultaten. Aan het einde van het eerste leerjaar ging ik op het randje door naar 2 havo. Ik kon het niveau op de havo veel beter bijbenen. Ondanks dat was ik echt ontzettend onzeker, maar ook heel erg perfectionistisch. Alle dagen kosten mij ontzettend veel energie. Lichamelijk ging het vanaf dat moment ook niet echt lekker. Ik ging ziekenhuis in en uit vanwege een knieprobleem. Hierdoor miste ik dus weer veel lessen, maar ondanks dat wist ik wel alle toetsen te behalen.

In de tweede klas kregen we een onderzoek naar faalangst. Zoals ik al had gedacht, had ik inderdaad flinke faalangst. Er werd een cursus vanuit school aangeboden om van je faalangst af te komen. Hier leerde we dingen zoals: knijp in je handen en adem een paar keer diep in en uit. Dit hielp wel iets, maar dit hielp niet tegen mijn sociale faalangst en de verschillende black outs tijdens de toetsen. Ik bleef het eng vinden om voor de klas een presentatie te geven en ik bleef de omgang met klasgenootjes ook moeilijk vinden. Hier heb ik eigenlijk tot de dag van vandaag nog steeds veel moeite mee. Dat zou je toch niet zeggen voor iemand die heel graag juf wilt worden.

HBO opleiding

Ik doe nu een HBO opleiding tot leerkracht in het basisonderwijs. Op dit moment ben ik het derde leerjaar aan het afronden. Ik heb voor mijn opleiding bewust gekozen voor een kleine locatie. Op deze locatie zit alleen de pabo en veder geen andere opleidingen. Mocht er iets zijn, dan kan ik altijd meteen terecht bij een leerkracht. Het persoonlijke contact en de kleinschaligheid ervaar ik echt als heel erg fijn.

Hoe zit het met jullie schoolervaringen? Laat het mij weten in de reacties!

In mijn volgende blog zal ik omschrijven hoe mijn diagnosetraject er ongeveer uit gaat zien de komende tijd.

3 reacties

  1. Hey hey,
    Wat vind ik je blogs altijd mooi om te lezen, en wat goed dat je nu gewoon een opleiding tot leerkracht doet na alles wat je hebt meegemaakt al op school. Je bent vast een voorbeeld voor velen, en voor mij dat je ondanks alles moet doorgaan

    X Emma

  2. Wat mooi dat je leerkracht mag worden. Je hebt zelf al behoorlijk wat bagage. Dit kan erg waardevol zijn voor de kinderen en ouders in je werk.
    Succes met alles afronden in je laatste jaar. Je bent vast en zeker een top juf!

Geef een reactie

Meer artikelen

Jouw verhaal heeft kracht.

Misschien heb je het gevoel dat je verhaal slechts één van velen is, maar het kan een wereld van verschil maken voor iemand die momenteel met een soortgelijke uitdaging worstelt.

Stuur ons jouw verhaal in en zie het binnenkort op onze site.