Autisme en onderwijs, elk kind is uniek

Dag juf, dag meester, hoi vriendjes en klasgenootjes, dag nieuw schooljaar…
We beginnen weer met veel plezier, maar ook met de nodige stress.
We geven het tijd, veel tijd…!
Hoe kunnen we een kind nu het beste geven wat hij/zij nodig heeft?

Bij ons op school is het de gewoonte om aan het begin van het schooljaar met de juf of meester een gesprekje te hebben over je kind. In de eerste week krijg je dan een formulier mee naar huis met vragen om in te vullen. Het is de bedoeling dat de leerkracht dan een beter beeld krijgt over een kind maar dan vooral vanuit het oogpunt van de ouders. Dingen waarover je je zorgen maakt maar ook waar je trots op bent of wat je fijn vindt binnen de opvoeding. In een gesprekje van ongeveer 10 minuten komen deze vragen dan ook aan bod.

Het oudervertelgesprek

Zo’n gesprek vind ik erg waardevol, over het algemeen heeft de leerkracht natuurlijk een overdracht gehad van de vorige leerkracht. In ons geval weten ze dus al dat Louise autisme heeft en ze weten ook welke schoolvakken zij goed doet of waar ze moeite mee heeft. Toch zit het “weten” of “kennen van…” veel dieper, juist daarom is het fijn om samen een gesprek te hebben.

Ik vertel in het oudervertelgeprek kort hoe wij onze dochter zien en hoe wij haar thuis helpen. Vooral probeer ik ook duidelijk te maken dat een schooldag haar super veel energie kost en dat je dit in de meeste gevallen binnen de schooluren bijna niet ziet.
Het vraagt weer veel tijd om te wennen, soms gaan er weken voorbij en dan ineens is het weer wat rustiger in het hoofd. Gaat het slapen weer beter, minder overprikkeling en dus weer meer gezelligheid en… ruimte om te leren en te ontwikkelen.
Kijk en hier zit een punt dat juist zo fijn is voor ouders om te delen met een leerkracht. Ken je 1 kind met autisme dan ken je er inderdaad maar 1. Er zijn binnen het spectrum zoveel verschillen dat het goed is om je hiervan bewust te zijn. Net als elk kind, is ook een kind met autisme uniek.

Wat willen wij meegeven aan een leerkracht?

Leer als leerkracht eerst en vooral de interesses van je leerlingen. In het geval van een leerling met autisme is het fijn om hier bij aan te sluiten. Dingen koppelen aan een interesse zorgt er voor dat het contact maken makkelijker gaat. Zeker dan zal de leerling ook naar de leerkracht komen als er een probleem of hulpvraag is. Deze band opbouwen is dus erg belangrijk.
Staar je zeker niet blind op het autisme, maar kijk naar het kind zelf en naar zijn talenten. Je hoeft als leerkracht echt geen expert in autisme te worden om een leerling met autisme goed te kunnen benaderen en begeleiden.
Concrete, duidelijke communicatie is heel belangrijk. Iemand met autisme kan niet tussen de regels door lezen en kan niet uit de context afleiden wat je bedoelt. Zeg dus gewoon wat je bedoelt en maak wat je zegt zo visueel en concreet mogelijk.
Let ook op met nietszeggende woorden zoals ‘even’, ‘straks’, enz. Omlijn dit liever zoveel mogelijk: ‘Ik kom naar jou toe als ik klaar ben met…’. Het is misschien even wennen maar bedenk dan dat alle kinderen hier baat bij hebben.
Wij hebben een heel aantal fijne en leerzame boeken in huis over autisme. O.a. van “Geef me de 5”. Als een leerkracht meer wil weten, bied dan altijd aan wat ze kunnen lezen of leen iets uit. Het is fijn als je samen dezelfde taal spreekt. Je wilt tenslotte samen het kind helpen groeien en hierin is en goede samenwerking toch wel erg belangrijk.

Een paar tips voor zowel school als thuis

Korte lijntjes tussen thuis en school kan erg fijn zijn. Bedenk als ouder wel dat een leerkracht nog meer kinderen in de klas heeft en er ook echt voor elk kind wil zijn!

  • Een parkeerschriftje werkt bij ons erg fijn. Als er iets op school geweest is wat voor Louise lastig of onduidelijk was komt dit er vaak ’s avonds pas uit. Om het toch te bespreken en af te sluiten voor het slapengaan laten we haar dit opschrijven in het schriftje. De volgende dag laat ze dit meestal nog even lezen naar haar juf. Vaak is verdere actie niet meer nodig. Op deze manier proberen we toch de schooldingen bij school te laten. Louise moet dit ook leren maar door haar langere verwerkingstijd lukt het haar (nog) niet om iets gelijk aan te geven.
  • Een weekplanning voor thuis maar ook op school. De leerkracht van Louise heeft dit in de klas op het bord staan. Voor alle kinderen geeft dit veel duidelijkheid. Elke week sturen ze hiervan een foto naar de ouders, zo zijn wij ook op de hoogte van de bijzonderheden, het huiswerk of evt. veranderingen.
  • Louise draagt soms een koptelefoon in de klas. Als ze last heeft van geluiden of haar extra moet concentreren op haar werk. Een klein hulpmiddel maar in een klas prima om te gebruiken.
  • Louise vindt het moeilijk om het te zeggen als er iets is of om hulp te vragen. Doordat ze haar juffen beter leert kennen gaat dit steeds beter. Ook dit heeft tijd nodig en zoals ik hierboven al beschreef is het goed voor de leerkracht om zoveel als mogelijk aan te sluiten bij de interesse van het kind. Door een band op te bouwen wordt het contact steeds beter.
  • Probeer als leerkracht oog te hebben voor de dingen die moeilijk kunnen zijn. Zoals het spelen op het schoolplein, de gymles, het maken van grapjes, een schoolreisje, enz. Ga hierover met het kind of de ouders in gesprek. Meestal als een kind merkt dat je hem of haar serieus neemt, geeft dit al rust.

 

Nogmaals de verschillen tussen elke kind met of zonder autisme zijn erg groot.
Zeker niet alles wat een persoon met autisme doet, kom door zijn/haar autisme.
Hij/zij is wie hij is en autisme is daar gewoon een stukje van.

Abonneer
Laat het weten als er
4 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frederique
10 maanden geleden

Mooie blog ❤️ Zeker voor leerkrachten zeer goed om te lezen! Ik heb er ook veel aan en ga de tips zeker in mijn klas toepassen. Wat je zelf al zegt, het is voor elk kind goed om duidelijkheid te krijgen en hebben!

janyke
9 maanden geleden

Mooi om te lezen, ook hoe jullie Louise hierin helpen!

Dit artikel delen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Meer artikelen