Autisme, piekeren en overzicht

Hoi, wat leuk dat je (weer) een kijkje neemt op de site van Evenontprikkelen. De blog van vandaag gaat over het herkennen van bepaalde patronen bij jezelf. Waar ik persoonlijk tegen aanloop is bijvoorbeeld omgaan met onduidelijkheid. Zonder overzicht ga ik sneller piekeren en ervaar ik meer stress. Wat helpt mij hierbij? Dat lees je hieronder 🙂

Herkennen piekeren

Ik pieker vooral over wat ik op de dag of in de week bijvoorbeeld nog allemaal moet doen. Dit kan een eenvoudig klusje zijn zoals het maken van een afspraak voor de tandarts of iets complexer zoals het schrijven van een hoofdstuk voor mijn scriptie. Vaak vind ik het ook lastig om hier aan te beginnen. Ik denk dat dit komt door een combinatie van autisme en een stukje perfectionisme. Hierdoor kan ik uren in mijn hoofd rondmalen welke taak nog moet gebeuren en wanneer etc. Vervolgens heb ik te veel stress waardoor ik mijn hoofd blijf uitputten door te blijven piekeren. Super vermoeiend en niet productief. Uiteindelijk heb ik op de dag veel uitgesteld en dan kan ik ontzettend balen aan het einde van de dag. Trouwens, dat boos zijn op jezelf is natuurlijk ook niet helpend maar goed 😉

Uiteindelijk herken ik bij mijzelf een bepaald patroon. Ik kom op zulke momenten in een negatieve cirkel terecht. Die cirkel heb ik hieronder inzichtelijk gemaakt.

Ik vind het voor mijzelf belangrijk om te weten wat er gebeurd. Doordat ik patronen bij mijzelf ga herkennen weet ik ook makkelijker hoe ik weer uit de situaties kan komen. Wat mij helpt om deze cirkel te doorbreken is het overzicht weer vinden, waardoor ik niet vast blijf zitten in het uitstellen en blijven piekeren.

Het komt vaker voor dat mensen met autisme vaak meer moeite hebben met het plannen en organiseren. Knelpunten waar mensen met autisme tegen aan kunnen lopen zijn:

  • Moeite met het overzien van het opruimen en het afmaken van taken
  • Moeite om af te wijken van de planning (geeft onrust en stress)
  • Moeite om de balans te vinden tussen een planning en energie (hoe zorg je er voor dat je rekening houd met een verdeling van je taken, hoe houd je rekening met je energiebalans zodat er geen overprikkeling ontstaat?)
  • Moeite met overzicht bewaren
  • Moeite met inschatten van de tijd van een taak
  • Moeite met prioriteren
  • Moeite met plannen als je rekening moet houden met andere mensen (als mensen je geen duidelijkheid geven)

En ik zei net al dat het bij mij een combinatie is van autisme en perfectionisme. Want daarnaast wil ik alles suuuuper goed doen. Met als gevolg dat ik snel te veel druk leg op een taak. Stel ik moet dat hoofdstuk schrijven voor mijn scriptie, dan moet dat bij wijze van direct op top niveau en mogen er geen fouten in zitten. Niet realistisch natuurlijk.

Tip

Vaak helpt het als een taak te groot is om in één keer te doen, om het op te delen in kleinere stapjes. Dit kan je bijvoorbeeld doen door eerst na te denken welke stappen je moet nemen. Schrijf dit bijvoorbeeld overzichtelijk onder elkaar op papier. Bepaal vervolgens met welke stap je kan beginnen. Daarna kan je bedenken welke andere stap je daarna nodig hebt. En welke daarna? Bedenk voor jezelf wat jij nodig hebt om uiteindelijk deze taak af te ronden. En als je tegen een stap op ziet betekent het waarschijnlijk dat de stap nog te groot is. Splits deze dan in kleinere stapjes op.

Misschien kun je bij jezelf ook eens na gaan waar jij regelmatig tegen aan loopt. Misschien herken je bij jezelf al bepaalde patronen? Hopelijk heeft deze blog je meer inzichten gegeven en heeft het je verder geholpen.

Groetjes Michelle

 

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Dit artikel delen

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer artikelen

Jouw verhaal delen?

Klaar om anderen te inspireren? Laat je stem horen! Deel jouw ervaringen via een blog op Even Ontprikkelen! We staan open voor diverse perspectieven, zoals angst, depressie, autisme, HSP, AD(H)D, en meer. Stuur ons jouw verhaal in en zie het binnenkort op onze site.