Uitgaan als autist? 7 tips om uitgaan leuk te houden

Alle horeca is weer open en uitgaan is weer mogelijk! Lekker uit eten, de hele avond dansen en kletsen in de kroeg. Nou hoor ik je denken, uitgaan vinden autisten toch vast helemaal niet leuk?! Al die prikkels, al die mensen, wat een gedoe! Dit klopt tot op zekere hoogte denk ik wel en er zijn zat mensen met autisme die uitgaan verschrikkelijk vinden. Maar zoals alle neurotypische mensen verschillende interesses hebben, hebben autistische mensen dit ook en zijn er zeker ook autisten die wél houden van uitgaan.

Persoonlijk heb ik een grote hekel aan kroegen en staat het geluid in de bioscoop altijd veel te hard. Uit eten gaan vind ik vaak onnodig, want ik eet liever iets waarvan ik weet dat ik het lekker vind en wat ook nog eens stukken goedkoper is. Maar ik ben dol op concerten en kan niet wachten om binnenkort weer naar een concert te gaan! Ondanks dat ik dat heel erg leuk vind, zijn er altijd ook nadelen aan uitgaan. Ik heb het hier over uitgaan in de breedste zin van het woord dus clubs, theaters, kroegen, restaurants, concerten, huisfeestjes etc. Hier een aantal tips die mij helpen bij deze activiteiten.

Tip vooraf

Voordat ik begin met de tips voor tijdens het uitgaan, is het belangrijkste natuurlijk dat als jij niet wil uitgaan, dat je dat dan vooral ook niet moet doen! Zoals ik zei, heeft iedereen andere interesses en uitgaan hoef je niet leuk te vinden “omdat iedereen het doet” of “omdat het erbij hoort”.

1. Zoek de plek van tevoren op op internet

Ga je naar een nieuw restaurant? Kijk vast op internet op de kaart. Dit haalt de keuzestress eruit. Een nieuw theater? Er zijn enorm veel websites met reviews over alle stoelen en hoe het zicht op het podium is. Een nieuwe dansavond? Check welke muziek ze draaien, hoeveel mensen er in de zaal passen, welke drankjes je er kan kopen etc. Een huisfeestje op een onbekende plek in de stad? Zoek de route van tevoren op. Voor mij is het zo dat hoe meer details ik van tevoren weet, hoe leuker ik het vind om ergens te zijn en hoe meer ik kan genieten van het moment. Sommige dingen kan je echter niet altijd op internet vinden, dus in dat geval komt de volgende tip van pas.

2. Zorg dat je er iets eerder bent

Dit helpt mij om twee redenen. Ten eerste helpt het heel erg bij locaties waar ik nog nooit ben geweest. Ik kan dan even goed rondkijken: waar zijn de toiletten, welk tafeltje in dit restaurant zou het rustigst zijn etc. Ten tweede kan ik even tot rust komen na mijn “reis” (OV, fiets, lopen). Het geeft mij transitie tijd van reizen naar de activiteit. De valkuil hierbij is wel dat je moet oppassen om niet té vroeg te zijn. Dit gebeurt mij ook regelmatig waardoor ik na een poosje wachten soms aan mezelf ga twijfelen of ik wel op de goede plek ben. Wat het nog irritanter maakt om te vroeg te zijn, is wanneer andere mensen te laat zijn en je extra lang moet wachten. Dit voelt altijd super awkward en stressvol voor mij.

3. Maak een duidelijke planning

Een film, concert of theatervoorstelling begint op een vaste tijd. Maar afspreken met vrienden in een kroeg of op huisfeestjes betekent nogal vaak dat wanneer er acht uur gezegd wordt, dat de meeste mensen dit niet zo bedoelen. Ik stond jaren bekend als degene die altijd “te vroeg” op feestjes was, maar ik kwam in dit geval juist niet te vroeg, maar precies op tijd! Ik begrijp deze neurotypische “logica” nog steeds niet… zeg dan gewoon dat het om tien uur begint… maar oké. Om alle verwarring te voorkomen, meldt duidelijk bij de mensen met wie je uitgaat dat het voor jou belangrijk is om een vaste tijd te hebben. Ook een duidelijke eindtijd kan er voor zorgen dat je niet over je grenzen heen gaat. Het is mij zo vaak gebeurd dat ik een hele leuke avond had en door mijn enthousiasme langer ergens bleef, maar dan vervolgens extreem overprikkeld en met een naar gevoel naar huis ging.

4. Gebruik oordopjes

Om wat minder gauw overprikkeld te raken, zijn oordopjes een hele goede uitkomst. Oordopjes gebruiken bij het uitgaan is een advies dat eigenlijk voor iedereen zou moeten gelden. Vooral bij concerten en luide clubs staat het geluid steevast veel te hard en zijn oordoppen dus sowieso nodig om je oren te beschermen. Maar je kan je oordopjes natuurlijk ook op andere plekken dragen! Zo heb ik ze een keer in gedaan in de bioscoop en het was echt een wereld van verschil. Mijn date vond dat maar raar, maarja toen wist ik ook meteen wat ik aan deze persoon had. Er zijn verschillende soorten oordopjes en ik heb gemerkt dat met speciale muziek oordopjes je prima elkaar verstaat aan een tafeltje in een kroeg of druk restaurant, maar dat het achtergrondgeluid wordt weggefilterd.

5. Neem af en toe een pauze

Weet je niet zeker of je het de hele avond volhoudt, maar vind je het wel super leuk om ergens heen te gaan? Neem dan af en toe een pauze. Het is een vrij algemene tip die ik ook al eerder heb benoemd, maar wel het meest effectief. Ga even naar de wc om bij jezelf te checken hoe het gaat. Dit is een goede manier om minder snel overprikkeld te raken, omdat je jezelf een soort mini-pauze geeft. Als je merkt dat je je na de mini-pauze niet beter voelt, dan kan dat een goede indicatie zijn dat het tijd is om naar huis te gaan.

6. Spreek een signaal af voor als het niet meer gaat

Ga je met andere mensen ergens heen, spreek dan af dat je een signaal kan geven als het niet meer gaat en dat je dan gelijk weggaat. Het kan namelijk best gebeuren dat je ondanks een goede planning en duidelijke eindtijd toch ineens merkt dat het teveel voor je wordt. Is het dan jammer dat je de laatste liedjes van een concert mist? Ja misschien wel, maar nog jammerder is het als je te lang doorgaat en vervolgens dagenlang moet bijkomen of lichamelijke klachten krijgt zoals zware hoofdpijn. Maar dan kan ik geen toetje eten! Ja ook dat is jammer, maar echte vrienden begrijpen dit heus en zullen jouw gezondheid belangrijker vinden dan of je wel of niet het laatste uur ook aanwezig was.

7. Ga prikkelarm uit

Als laatste tip wil ik meegeven dat als je nou niet zo houdt van uitgaan op plekken waar allerlei verschillende mensen zijn, er ook speciale uitgaansgelegenheden zijn voor autisten! Er zijn door heel het land allerlei initiatieven op touw gezet: auticafes, dansavonden, spelletjesavonden etc. Op deze plekken wordt er een prikkelarme(re) omgeving gecreëerd en bestaat de rest van de bezoekers ook uit mensen met autisme. Hierdoor heb je al gelijk iets gemeen met het publiek, waardoor het kan zijn dat je je er meer thuis voelt. Zelf ben ik nog niet bij zo’n soort evenement geweest, maar ik vind het super dat het bestaat en als het bij mij in de buurt is, is het zeker iets om te overwegen!

Is uitgaan jouw ding? Of juist helemaal niet? Zoek je nog meer tips? Praat mee op ons forum over dit onderwerp!

Abonneer
Laat het weten als er
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
trackback

[…] het belangrijk is om bij het uitgaan duidelijke afspraken te maken, is dit mijns inziens net zo belangrijk wanneer je thuis met mensen […]

Dit artikel delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Meer artikelen

10 tips om overprikkeling te voorkomen

Als je last hebt van autisme, gaat dat vaak samen met overprikkeling. Overprikkeling betekend dat je meer prikkels binnenkrijgt dan je hersenen kunnen verwerken. Deze prikkels komen binnen via je

De (gebrekkige) Theory of Mind

Wanneer je op Google gaat zoeken naar de uitleg van autisme is de kans groot dat je de term ‘Theory of Mind’ tegenkomt. De Theory of Mind wordt gezien als

Dit artikel is geschreven door

© evenontprikkelen 2021 alle rechten voorbehouden